Om oss

Strängnäs Konstgalleri förening startade april 2023 med att grundarna Arja och Dan Hermansson som hyrde en lokal på Trädgårdsgatan 24 centrala Strängnäs. De jobbade i två månader varje dag för att få lokalen omvandlad från gammal butik till ett ljus och fint konstgalleri.

I samband när Galleriet växte fram bildades det en ideell förening, en galleriförening, som fick namnet Strängnäs Konstgalleri.
Nu hade vi bildad en styrelse och skrivit stadgar. I maj kunde vi börja ta mot medlemmar och intresset var högt att bli gallerimedlem och medlemsantalet fylldes på snabbt. Eftersom Gallerimedlemmarna får en gratis samutställning om året så behöver vi begränsa antalet konstnärsmedlemmar, medan konstintresserade medlemmar finns inget övre tak för antal, ju fler vi blir desto fina konst kan vi köpa in till vårt lotteri. En konstintresserad medlem stödjer galleriets verksamhet och deltar i vårt konstlotteri en gång om året.
Invigningen var den 2 juni med en samutställning av konstnärer från Strängnäs konstnärsakademi, en lyckad utställning med många besök och flera sålda verk. Sedan öppning har Galleriet varit välbesökt och många konstnärer har fått möjlighet att visa sin konst till ett otroligt lågt pris. Vi hyr ut galleriet till den kostnad vi själva har och tar ingen provision.
Vi arbetar helt ideellt för konsten och konstnären och vår vision är att sprida konst och konstintresse i Strängnäs med omnejd